fredag 29 juli 2011

Är det vi blir ledsna över alltid vettigt?

Tjolahopp tjolahej!
Idag läste jag en artikel om förhållanden. Där det stod att det inte finns någon perfekt partner, men att, det ska man inte heller sträva efter. Eftersom att det som gör att man mår dåligt är till 90% ens eget fel. På grund av krav, missförstånd, och mest, av vi tillåter oss själva att må dåligt.
Jag kan förstå tanken. Och detta låter ju inte rimligt i ett förhållande där maken slåss, eller tvärtom. Men det är ju uppenbart. Men, i 'vanliga' förhållanden. Jag tror inte riktigt på det heller. Till viss del, så kan ingen få dig att må dåligt om du inte tillåter det. Och visst är det så och det låter ju väldigt psykologiskt, men hur lätt är det egentligen? Likadant som jag alltid tycker att man får välja sina strider (man ska inte bråka om alla små grejer) så tycker jag att man ska välja, vad man ska bli ledsen över. Kan man säga så? Om min partner på skämt säger att min tröja ser trasig ut, eller så tycker han det på riktigt också, så skulle jag kunna bli ledsen över det. Men det är väl skit samma? Synd att han inte gillar den, jag hade velat att han gilla den, men sånt händer, det är egentligen inget att jämra sug över. Så ja, sådana saker kan jag bestämma om jag ska ta illa upp av eller inte, men vissa saker kan jag inte bestämma över, eller vill inte. För vissa saker är bara elaka, klantiga eller onödiga saker som sägs eller gör. Och visst har det med partnern att göra, om han kan känna empati, är elak osv. Och då kanske han är mindre perfekt, för just mig, än någon annan. Samtidigt som alla har goda och dåliga sidor. Men det är ju just det som måste flyta på, bli en balans, så man klarar av det. Det positiva måste överväga det negativa. Och detta visas tycker jag när det nykära har lagt sig. Ens riktiga sidor kommer fram, och konstigt nog är det så att de sidor man älskade i början stör man sig på senare.
Det jag vill komma fram till är att det är två delar i ett förhållande, man får tänka på vad man säger och gör, men också tänka på vad man blir ledsen över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar