söndag 22 maj 2011

Engagemang!

Jag blir så irriterad på oengagerade människor! Från grupparbeten i skolan till att folk inte bryr sig om miljön. Jag säger absolut inte att jag är perfekt, jag kan inte allt, och gör inte allt för miljön, och jag är säkert inte den bästa gruppkamraten alla gånger. Men jag tycker att jag hör så ofta, 'att det spelar ingen roll om jag gör något, när det finns 6-7 miljarder andra människor på jorden'. Ja, inte exakt den frasen, men något åt den stilen, vad spelar du för roll om just jag gör något, eller inte gör något? Och när man är i grupparbeten, jag förstår inte hur folk kan med, att bara skita i arbetet, och lägga över det på dem andra. För de som verkligen arbetar då, de får inte bara arbetet att ta hand om, utan även att försöka få med de andra i gruppen, eller göra det klart för lärarna och 'skvallra' att de/den inte gör något, eller så får man låta de glida med på min räkmacka. Men ibland, som ett grupparbete jag hade för några veckor sedan, där ville inte jag att den här andra personen skulle få dra nytta av min förtjänst, men samtidigt kunde jag inte 'sänka mig till hennes/hans nivå', för jag ville ju ha ett bra betyg. Så, jag stod mellan de två sakerna, att låta den andra också få bra betyg för inget arbete, eller att sänka mitt betyg. Läraren var egentligen aldrig tillgänglig, och gav ingen vidare hjälp heller.
Eftersom att det var mycket stress från alla möjliga andra håll, så beslöt jag mig inte för någonting (eller undermedvetet kanske jag gjorde det?), och det resulterade i att arbetet blev halvdant. För jag var mestadels av tiden vi skulle arbete på, bara sur på min partner.

Men när det gäller miljö, eller något att vara engagerade i, varför ser man inte sin del i det hela? Sen finns det så mycket att välja bland! Alla har olika driv, men jag tycker att man ska engagera sig och vilja förändra i någonting. Sen om det är miljö eller att hjälpa fattiga, eller att kämpa för genus, eller bara att få ungdomar att idrotta mer, eller vad som helst. Det är också snyggt. Jag tycker att det är riktigt snyggt när en människa har ett driv och vill någonting.

Inlägget blev lite långt, men, det är lite nattankar jag har, en fick jag skrivit ner nu i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar