fredag 26 augusti 2011

Tänka långsiktigt

Jag har tänkt på en grej. I alla år har i alla fall jag fått höra att jag ska leva i nuet, inte tänka för mycket på dåtid och inte för mycket på framtiden. Men, jag tror faktiskt inte att det funkar att leva i nuet längre. Det beror givetvis på vilket ämne man diskuterar, men när det gäller samhället i stort, eller världen i stort så funkar det inte att leva i nuet. Både när det gäller miljö men även kriminalpolitik måste man tänka långsiktigt. Det funkar inte längre att skjuta problemet framåt eller att ta ett litet steg i taget, eller att bara vissa engagerar sig. Miljöproblem är ett problem för alla, och jag tror inte man kan prioritera annat längre.
Sverigedemokraternas nya fråga, som de vill ska bli en lika stor fråga som deras invandrarpolitik vid nästa val, de tänker att straffen ska bli hårdare när brottet väl skett. Självklart måste man sätta in åtgärder när problemet väl är här, men jag tycker att man istället ska sätta in resurser i skolan, och 'fånga upp problembarn', eller hjälpa de som behöver hjälp redan på det stadiet, innan de blir brottslingar, att hjälpa hantera, både tjejer och killar, med rätt och fel, få utlopp för sina känslor, osv. För enligt studier så hjälper det inte att det är fängelsestraffet är två år längre, för när en person som tänker begå ett brott redan kommit till det stadiet, så tänker man inte på fängelsestraffet och backar för att det nu är strängare regler. Titta bara på Breivik i Norge (extremt exempel), en brottsling tänker inte på konsekvenserna på det viset, när de nått det stadiet, därför är det viktigt att fånga upp personer innan det kommer till det stadiet.
Att tänka långsiktigt.

Sen, i vardagen, i förhållanden. Det är väl en annan sak, man måste kunna njuta av nuet utan att (alltid) vara stressad för framtiden, eller tänka på dåtiden. Inte för att jag är så bra på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar