måndag 24 oktober 2011

Jane Austen, Stolthet och fördom

Så, hotellet här, är inte riktigt av samma kvalité som hotellet i Uppsala hade. Men, ja, men men.

Idag efter frukosten la jag mig i sängen och tittade på Stolthet och fördom (versionen från 2005 med Keira Knightley), och jag bara älskar älskar älskar den! Både den nya, och den äldre serie versionen med Colin Firth. Dock är jag inte förtjust i Keira, jag stör mig på hur hon håller in näsan och putar med läpparna, och sen tycker jag inte om hennes skådespel, men hon blev ju nominerad till en Oscar, så det är väl bara jag som inte tycker om det .. Men i alla fall, de nackdelar filmen har glöms helt bort när jag sveps in i filmen och dess historia, romantiken. Det skulle faktiskt vara kul att testa på att leva på den tiden, alla baler, artigheter. Sen så tror jag inte att det hade varit så kul, eftersom att giftermålen långt ifrån alltid hade med kärlek att göra, och ja, det var en tid med klasskillnad (och kvinnan hade ju absolut ingenting att säga till om). Och jag tror också att jag hade fått långtråkigt, jobb på gården, men annars gjorde man ju inte så mycket mer, skrev brev och brodera. Typ. I alla fall i filmen. Men bortsett från allt det, så verkar det så bra, eller så är det bara Miss Bennet och Mr Darcy som gör tiden så fin. Och självklart Jane Austen. Helt klart en favoritförfattare!

Efter filmen så gick jag ut på stan, mössa och handskar, en datorväska och en liten present till Lilleman blev det. Mys.

Snart börjar jag jobba, så till dess tänker jag bara ta det lugnt, slå på tv:n, dricka upp min froosh smoothi och spela wordfeud.

Pusseli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar