söndag 13 december 2009

Genus i årets Julkalender :D

I morse blev det julkalendern, jag har missat några avsnitt så jag och Lilleman tittade på svts hemsida först och sen nu sitter vi och tittar på dagens avsnitt på tv.
Jag och mamma tänker väldigt mycket i genus tankar, och årets julkalender är jätte bra. Den vänder verkligen på de vanliga genus tankarna. De gör det på ett väldigt uppenbart sätt, men jag tror att det är vi (jag och mamma) som har så "öppet sinne", eller vad man ska säga, för genus tänket som ser det så extra tydligt. Medan som till exempel Lilleman tar ju bara in det, jag tror inte han tänker på det.
Några grejer som är, StålHenrik är Lucian och det är han som bakar, de två barnbarnen som kommer att bli superhjältar, det är tjejer, det är SupersnällasilverSara (långt namn haha) som är den smarta och tuffa och som kan flyga hon driver och utåtriktad, StålHenrik är mer den försiktiga och lite mera i bakgrunden. Henrik och Sara har en dotter som är superhjälte (det är det enda barnet man vet att de har) och hon lämnar barnen hos mormor och morfar för att själv åka iväg och göra något superhjälte uppdrag. Det är jämn fördelning mellan bovarna och bossen är en kvinna, och det är hon som är den smarta, hjärnan bakom allt.
Så, detta är jätte bra. Jag blir riktigt glad när jag ser detta. Det finns en framtid och en utveckling, liksom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar