torsdag 19 april 2012

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra

Inte bra inte bra!
Jag har varit på okej humör idag. Kunde varit mycket bättre, men också mycket sämre.
När jag kom hem läste jag lite i min nya bok, som är väldigt bra för övrigt, 'det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra' av Liza Marklund och Lotta Snickare. Jag älskar boken. Men idag skulle jag kanske inte läst i den. Jag får riktig ångest när det kommer upp och biter en i näsan, hur dåligt vi har det! Åh. Hela min världsbild och respekt för människor och (mans)samhället sjunker ner till djupaste vatten.
Ett citat, 'kvinnor avbildas nästan alltid i hemmet eller tillsammans med barnen. Män har däremot ett liv utanför familjen och ses nästan aldrig diska, mata barn eller städa.'
Gulp. Är det inte som ett slag i magen? 'Ett liv utanför familjen'? Har inte kvinnor det? Det kanske vi/de inte har. En sak som är säker är i alla fall att män har mycket lättare att skaffa sig 'ett liv utanför familjen', oskrivna regler, omedvetenhet, eller vad det är. Jag kan ju räkna upp tusen skäl.
Och jag hatar det.
Och att 'inse' detta, kanske inte mitt okej-humör klarar av.

Uuuuuurrrrrrkkkkkk.
Nu blir det hem i alla fall. Smoothie och att pilla med a-kassa, intyg och annat pappersarbete. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar