onsdag 4 november 2009

Lycklig av att bli känd?

Varför vill så många bli kända? De flesta vill bli kända inom nöjesbranschen.. skådespelare, sångare, program ledare osvosv. Men varför? Varför är världen så desperat av att bli känd? Att synas, att höras, att människor på andra sidan jordklotet ska veta att jag satt och peta näsan en torsdags morgon, är det det livet går ut på? Är man osäker och vill stärka sitt ego? Mår man bra utav att veta hundra tusentals fjortis i Sverige avguuudar mig? Man vill ha beröm och uppmärksamhet, som stärker ens ego. Eller gillar man bara att bli matad? Matad med beröm.

Men är det verkligen så enkelt? "Äsch, alla som vill bli kända har dåligt självförtroende". Om man tänker på det lätt finns det ju två sidor av osäkerhet, som man oftast tänker på, antigen är man tyst och blyg och rädd eller så är man högljudd, egocentrisk och kanske till och med elak? .. eller det kanske inte var den bästa beskrivningen, men jag tror att ni förstår vad jag menar.
Det finns ju dem som faktiskt älskar själva skådespelet. Men då ska man ju "lika gärna" kunna jobba på en teater i Skåne.

Så vad är det med det, att vara känd? Vi har ju blivit pränglade sen små, genom media, att det är något bra, att alla vet vem man är, och vad man gör, och varför ochochochcochoch!

Det kanske är det att man tjänar pengar? Fast det kan man ju göra inom andra jobb också.

Jag läste i alla fall om en tjej, hennes största dröm var att vara med i Idol. Jaha.. Varför? HUR kan det vara en människas största dröm? Vad är det som lockar fram det (media), som gör det så extremt? Att miljoner människor sitter framför tvn på fredagskvällen och tittar när några random människor sjunger en låt, som redan finns?

Ja, .. jag vet inte riktigt vad det är som är så himla speciellt med att vara känd. Men ändå, tror jag att alla (nästan alla) vill bli känd, eller har velat, eller kommer att vela.
Hm, konstigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar