torsdag 8 mars 2012

8e mars, internationella kvinnodagen

8e mars, internationella kvinnodagen.
Det kom upp en diskussion varför vi har en internationell kvinnodag. Vilket, jag tycker, är självklart. Så länge vi kvinnor inte har 100% jämställd lön, 50% av makten osv så bör vi påminnas, egentligen varje dag, om att det inte är jämställt bland kvinnor och män.
Lite. Bara suck. Dåligt, tråkigt, katastrof, eller vilket ord jag nu ska använda mig av.. Att kanelbullens dag och fastlagsbullens dag (semlor) firas mer än internationella kvinnodagen. Ja. Vad ska man säga? Synd.

Jag hade en annan diskussion med en kvinna i 50 års åldern häromdagen, där det kom upp att hon trodde att det var många fler unga kvinnor som kämpade för jämställdhet och som hade genusglasögon på sig - i vardagen, ett moderniserat tänk. Men, att det är det nog inte. Många unga kvinnor går med på omedvetna genusmönster. Inte för att låta som en översittare, jag gör det också ibland. Men jag har på mina genusglasögon (som dessutom inte går att ta av) och försöker. Tar diskussioner med gubbar och tanter som 'inte förstår bättre'.

Jag har nu haft min tredje samling inom 'värdegrunder och könsroller' på jobbet. Känns bra!


Får väl dessutom ta och säga att de eventuella flygstrejkerna som skulle ta start på lördag är nu avblåsta! Så Rom blir av som planerat :) längtar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar