måndag 19 juli 2010

Tankar kring jobb och ungdomar

Jag har tänkt på en grej, på facebook är det många som skriver om sitt arbete, nu över sommaren, 'shit jobbat tio timmar idag!!!' eller 'ser fram emot de kommande dagarna med för många timmar!' eller bara en sån här lätt 'dagen består utav jobb'. hum. Jobbar ungdomar ihjäl sig på sommaren? Eller är de bara, lata (eller något annat), så att det verkar så himla tufft när de skriver sina statusuppdateringar på facebook? Jag kan ju bara titta på mig själv, de föregående veckorna har jag haft två jobb, dagtid på en förskola och kvällstid på en restaurang, alltså jobbade jag 08.00 - 23.00, men kanske en timmes rast? lite olika vart det, sen var det bara jobb på förskolan, 08.00-.30, och nu är det bara restaurangen som gäller, och det är lite olika tider, ibland är det 10.00 - 17.00, eller 12.00-20 eller 17.00 - 23.00.
Mycket siffror det blev nu, haha, men det jag menar är att jag har jobbat mycket, och kommer göra i två veckor till, men det är för att jag bett om det, och ja, jag vet vad det innebär. Men sen en sak som varit ny, som jag kan tänka mig är en del som vuxna har det, att först så går dagarna och tiden mycket fortare och sen så blir jag mycket tröttare på något sätt. I skolan så slutar man ju runt 16.00, men då kan man ändå vara med kompisar eller liknande, sen är det ju mycket plugg efter skoltid också. Men efter jobb känns det inte som att man har lika mycket fritid, men därmed så uppskattar jag också den tid jag har som fritid och använder den tiden ännu mer, den blir mer effektiv.

Men är andra ungdomar så? Inget illa ment, men jag tror inte det. Inte de flesta.


ﻉ√٥ﺎ
Linnea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar