torsdag 1 oktober 2009

Tacksam för kunskap

Jag har varit ganska trött på skolan den senaste veckan. För två veckor sen älskade jag den.
När jag älskade skolan så gjorde jag bra ifrån mig. Nu när jag är less på skolan och får tillbaka proven och läxor från två veckor sen och ser hur bra resultat det blev så blir jag genast mycket gladare och piggare.
Så nu tycker jag om skolan jätte mycket igen, och jag längtar efter läxor.

Idag fick jag nämligen tillbaka företagsekonomi provet, jag fick MVG, alla rätt! Åh så stolt jag var.

Jag blir så trött på människor som håller på, 'äsch jag orkar inte', skämtar om 'kan vi inte ha rast istället' och 'varför lär vi oss det här? jag kommer ju aldrig ha nytta av det här'. Men jo! Även om man har bestämt sig för ett yrka nu kan det ändras, eller vi kan komma in på helt andra saker i livet, som vi inte ens vill hålla på med. Det kan vara på vilket sätt som helst som man använder det. Och även om man inte gör det så tycker jag i alla fall att det är skönt att veta, att ha kunskap. Att kunna säga till i en diskussion, 'så här är det!' eller 'detta har jag hört!' Varför ska folk vara så negativa till att lära sig? Det är ju underbar sak att vi för det första är varelser som kan lära oss och sen det att vi får lära oss. Att vi inte lever i ett annat land där det inte ens finns skolor. Att samhället ger oss det, och gratis! Wow.
Jag gillar att lära mig.

Och som min pappa alltid sagt, Kunskap är makt, och det stämmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar